Aquariumplanten worden bijna individueel verkocht. Binnen zijn bestelling kan de klant bijvoorbeeld een enorme Giant plant bestellen of een eenheid van 10 dezelfde bosjes.
Ons assortiment bestaat uit zeker 150 verschillende soorten planten, met ieder zijn eigen optimale maat.
Aan de klant uitleggen wat we hebben is dus voor de aquariumplanten heel belangrijk. Daarom hebben we al jarenlang een uitgebreide catalogus op internet en versturen we wekelijks voorraadlijsten.
Dat is ook één van de redenen waarom we met deze nieuwe website zijn begonnen:
De klant nog beter kunnen informeren over welke planten op dit moment mooi zijn in de kas!
Agroservice Centrum
Voor ons Agro Service Centrum is de informatievoorziening naar de klant toe eigenlijk nog een beetje moeilijker. In het Agro Service Centrum bewortelen we planten voor derden. Dat wil zeggen dat de planten meestal eigendom zijn en blijven van het vitro laboratorium dat onze opdrachtgever is. Uiteindelijk gaan ze echter via een handelsbedrijf of via het vitro-laboratorium naar een kwekerij ergens op de wereld.
Deze kwekerij heeft de partij planten die vandaag uitgeleverd worden al zeker twee jaar geleden besteld! De plant is veredeld, ingezet in het laboratorium, vermeerderd door het laboratorium en wordt nu door ons beworteld. Dit is een cruciaal stadium!Wanneer de beworteling goed gaat staat over een paar weken zijn kas vol met goed groeiende planten. Wanneer het mislukt heeft hij een groot probleem en een lege kas!
Het is dus geen kwestie van “jammer, ik moet iets anders verzinnen” maar het is echt ontzettend belangrijk voor het resultaat van dit jaar hoe de beworteling bij Songrow zal verlopen! Dus wil de kweker graag op tijd en volledige informatie ontvangen.
En omdat hij over de hele wereld verspreid kan wonen kan hij niet even binnenstappen om te komen kijken!
Reden voor Songrow om een weefselkweekregistratie-systeem te maken waarbij de klant zelf in kan loggen en zijn order van A tot Z kan volgen. Vanaf het moment van aankomst van de partij maken we foto’s en beschrijvingen van de kwaliteit. We laten zien hoeveel planten er zijn gepoot en hoeveel procent beworteld of onbeworteld was. Vervolgens geven we de partij een plek in de kas. Iedere week maken we een foto van de partij, ongeveer vanuit dezelfde positie. We schatten in hoe groot het slagingspercentage is en of de beoogde levertermijn gehaald kan worden.
Erg belangrijk voor het succes van de klant is ook het tijdstip en de manier van afleveren. We helpen graag om de juiste manier van transport te vinden. Ook boeten we partijen in om er een universeel geheel van te maken als dat nodig is voor de volgende stap in het productieproces. Is het niet nodig, dan stoppen we er ook geen extra werk in en tellen we gewoon de goede planten.
De soort wordt immers pas een succes wanneer iedere schakel er een beetje geld aan verdient en bij weefselkweek zitten er heel wat schakels in de keten!
Zijn er relevante afwijkingen, dan sturen we de klant een mail. Hij kan dan in ieder geval online zijn partij bekijken of eventueel toch even langskomen.